מלכה פלטי לבית ארמוזה ז"ל

אבלים: בתה: רחל בלום, בתה: פנינה ובעז גרנות, כלתה: רונית פלטי, אחותה: עדינה אשד ובני ביתה, אחותה: אילנה לוי ובני ביתה, נכדיה: גל, אודי, שירי, אפרת, ליאור, יעל ומיכל, ניניה: שי, רום, נדב, אלמה, ליבי ונדב.
ההלוויה תתקיים ביום ה' ה- 28.03.13, פרטים בטלפונים: 052-2387535, 050-3300693.
יושבים שבעה החל ממוצאי חג הפסח, יום ב' ה- 01.04.13, בבית משפחת בלום, רחוב הנרייטה סאלד 55, ירושלים.

11 Comments

  1. אלי אלקלעי

    לרחל פנינה ומשפחת פלטי.
    משתתף בצערכם במות האם הסבתא והאחות מלכה פלטי ז"ל .
    שלא תדעו צער.
    מירושלים תנוחמו.
    אלי אלקלעי

  2. רונית כהן

    בימים אלה בדיוק כותבים את עבודת השורשים של כרמל.
    נזכרים שוב, איך לא, בסיפורים של דודה מלכה בראשם סיפור "הנדר".
    הנה הוא, לזכרה של דודה מלכה:
    ה"נדר" – מספרת מלכה (דודתו של אבא אמנון), ילידת 1921
    באחד מביקורי השבועיים אצל סבתא וסבא בימין משה, בהיותי בת תשע, בערך, קרא לי סבי אליהו ארמוזה ז"ל, לשבת לידו כי יש לו למסור לי "נדר" – “טנגו די דרטה און "נדר".
    "סיפור זה אשר אני בא לספר לך אמר, עובר מדור לדור, קיבלתיו מסבי ומאבי, הם קיבלוהו מהוריהם ואני מעביר אליך ומשביעך להעביר אותו לילדיך".
    בזמן גירוש ספרד, בשנת 1492, היו שלושה אחים שגורשו מספרד. אחד מהם יצא מספרד לכיוון גרמניה, השני לחאלב שבסוריה ואנו הצאצאים-"איזוס" של האח אשר הגיע מספרד ישירות לירושלים ומאז לא עזבנו אותה. יתכן כי פעם משפחות האחים ארמוזה יפגשו.
    זה הנדר אשר אני מבקש ממך: להעביר מידע זה גם לדורות הבאים.
    במאורעות אשר היו בארץ בשנת 1939-1936, גרנו בביתנו אשר בשכונת יפה-נוף. אבא, בן ציון ארמוזה ז"ל, היה בין מייסדי ובוני השכונה, חבר הוועד ומוכתר השכונה. כמוכתר היו לו קשרים עם המשטרה הבריטית ויכול היה לבקש נשק כדי להגן על השכונה המוקפת ערבים. נתנו לו מספר רובים וביתנו היה לבית ההגנה. בשעות הערב היו חברי ההגנה ותושבי המקום היוצאים לשמירה, נפגשים בביתנו להסדיר את שעות השמירה. ערב אחד נשמע קול קורא "ארמוזה" ולמרבה הפלא ענו שני אנשים: אבא ובחור נוסף. נאמר לאבא כי לא אותו רוצים אלא את הארמוזה השני. אבא אשר לא הכיר את הבחור כאחד ממשפחתנו, התחיל לחקור אותו “"מי הוא?" וכך סיפר הבחור: "שמי הוא אליהו ארמוזה, כשם סבי. משפחתי הגיעה לארץ מחאלב
    שבסוריה." כמו כן סיפר את סיפור הנדר ששמע ממשפחתו, כפי שסיפר לי סבי. השמות אליהו ואברהם חוזרים במשפחתנו וגם במשפחתם. ובכן, משפחת ארמוזה של האח שיצא מספרד לסוריה נפגשה במקרה עם משפחת ארמוזה הירושלמית בבית המשפחה כ- 500 שנה לאחר הגירוש מספרד.
    ומה היו קורות האח השלישי אשר יצא לכיוון גרמניה?
    לפני מספר שנים פגשה אחותי אילנה (סבתא של רתם) במשפחה בשם“"נאה". השם עורר את סקרנותה והיא שאלה אם זה שם מקורי או שם מעוברת? (כפי שחלק ממשפחתנו שינו את שמם ל"יפה"). הם ענו כי שמם תמיד היה "נאה" וספרו לה כי ההורים עלו מרוסיה וקיים “נדר במשפחה – להעביר את תולדות המשפחה. הסיפור שסיפרו לאחותי היה זהה לסיפורו של סבא. סביר להניח ש- 500 שנה הם זמן רב למדי ומשפחה יכולה הייתה לנדוד מגרמניה לרוסיה ולשנות את שמה.
    משאלות נוספות התברר לנו שהמשפחה יצאה מספרד מהעיר טולדו. אבי המשפחה היה זקן ולא יכול היה לצאת מספרד לכן השביע את בניו לספר לצאצאים שלהם את סיפור המשפחה.

  3. ישראל נאה

    זה עתה שלח לי בני מה שכתבה רונית כהן על משפחת נאה. גם אצלינו במשפחה יש מסורת על האחים שגורשו בגרוש ספרד אולם אצלינו המסורת שונה קצת. היו 4 אחים. אחד פנה לרוסיה הלבנה. ויש לי מסמכים המגיעים עד לפני 140 שנה. אח שני פנה לטורקיה. עד היום יש משפחת נאה בטורקיה. חלקם עלו לארץ וגרים בכפר ברגותא. אח נוסף פנה להונגריה. עד היום יש להם צאצאים בעולם. גם להם יש מסורת זו. וחא אחד פנה לבולגריה.על סוריה לא שמעתי. אבל זה מעניין. צריך לבדוק.

  4. אמיר

    אני כותב עבודה עם בני, שם אבי ז"ל הוא יוסף ארמוזה, שם אביו יצחק הם הגיעו בסתר מחלב בשנות ה30 שם סבתי אימו של אבי לאה.
    לאבי היה דודה שמה מרים בירושלים.
    זה כל מה שידוע לי על משפחתי מצד אבי אשמח לדעת אם יש חיבור לסיפור שמתואר כאן מעלה.

  5. אראל ארמוזה בןציון

    גם אני בן למשפחת ארמוזה( כך שם משפחתי) קראתי בפלחאה את התולדות שאת חלקן אני מכיר ביתי שהרצתה באוניברסיטת בייגין כאורחת נילקחה לסיור במקום שלפי הסיפור רכש את השטח יהודי בשם ארמוזה שהגיע מספרד.ושלט במקום.מעניין ליצור מפגש אחרי הקורונה.אולי זכותה של פלטי עה ובקשתה תיתמלא.

  6. בן עוזיה שמעון

    אני גר במושב בורגתא בעמק חפר סמוך לנתניה וכפר יונה , אמי בת משפחת צרפתי מצד אביה ומצד אמה משפחת נאה ת מושב שקיים מ1949 היו 86או 87 אגודה חקלאית . כ95 אחוז מהעולים עלו מטורקיה אני כמובן הנכד הגדול למשפחת צרפתי אשר סבי וסבתי רוזה לבית נאה, חלוקת המשפחות כדלהלן 35 מהעיר אדירנה, 27מאיסטנבול והשאר מאיזמיר, מילאס, בורסה, אנקרה זהו פחות או יותר ה"תורכים" . כמו כן 2 משפחות מספרד מהעיר מלייה מובלעת ספרדית צמודה למרוקו,2משפחות ממרוקו ,1ממצרים . נתרכז בנאה יש במושב משפחה מורחבת של נאה (צאצאים) מעורבים עם משפחות צרפתי וחלק עם פלאצי ,בחודש ינואר 2019 ערכנו כנס צאצאי נאה במועדון בבורגתה כולל בן הדוד בוקי נאה המפורסם הסבא רבה שלו ושלי סבא ברוך של בוקי זכרו לברכה וסבא שלנו יחיאל , סבא של בוקי זכה ללמוד עריכת דין עם בן גוריון ובן צבי באיסטנבול , מבעלי רשיון הראשונים בישראל, הכנס היה נפלא הכינותי תצוגת מסמכים רצינית והגעתי עד למאה ה2 וכן מגירוש ספרד והיהדות והמשפחה באדירנה. פרט חשוב מאד מאד!! הרב יצחק צרפתי לאחר גירוש ספרד הגיע דרך העיר טרואה אגב הוא צאצאו של רש"י רבי שלמה יצחקי צאצאי בית דוד המלך לאדירנה אגב גם משפחתי בנוזיו בנוזיליוכיום בן עוזיה שלי צאצאי בית דודץ הרב צרפתי היה רב ראשיבמדינות הבאות מערב טורקיה אדירנה חלק מיוון בולגריה אלבניה סרביה חלק מיהדות רומניה (מגורשיספרד שם) ועוד סך הכל כ320 שנים ץ זה הכל לבינתיים לצאצאי נאה אני בן עוזיה בנוזיו שמעון מבורגתה ישנם עוד מספר משפחות נאה אצלינו ויש לנו שלוחה בכפר סבא הרצליה וצאצאים בצפון ועוד.ניתן לקבל פרטים ויצירת קשר

      • שמעון

        יהושוע שלום זה בן עוזיה עוזיו שמעון ממושב בורגתה בעמק חפר רציתי מאד ליצור עמך קשר מאחר ואנו מקימים פה בבורגתהמיני מוזאון וארכיון של יוצאי טורקיה , יש לי המון חומר שאספתי מעל 55 שנים כולל מוצא וערים ומקומות מעל1000 שנה לאחור מקורות ומה קשר ופרוש השמות , יהיו הפתעות אני בטוח!
        shimonbenuziya@gmail.com אשמח לקשר טלפוני טלפון שלי 05250836157 תודה מצפה לקשר.

  7. יעקב אראל

    התרגשתי לקרוא את סיפור הנדר.
    אני בן למשפחת ארמוזה המפוארת ואבי, אליהו ארמוזה ז"ל גרו בימין משה עד שעברו בשנת 1947 לתל אביב.
    את שם המשפחה שיניתי מארמוזה לאראל (אראלים ומצוקים) בשל תפקידי הייצוגיים, כך היה נהוג אז. סבי, יוסף ארמוזה ז"ל וסבתי אסתר ז"ל. כנראה שעלתה לישראל מהמבורג גרמניה. רבים מבני משפחתי גרים בירושלים ואני כל פעם מחדש מגלה את תפוצת הארמוזים בעולם. מרתק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גודל ניתן להעלות image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other ניתן לשים קישור ליוטיוב Drop file here

 

Back to Top
דילוג לתוכן