סגן רועי רוטברג ז"ל

מאת: ישראל זיסק
בל"ג בעומר, לפני ימים אחדים, מלאו 62 שנים לרציחתו של סגן רועי רוטברג ז"ל, מי שהיה רכז הביטחון של קיבוץ נחל עוז.
רועי נולד לפני 83 שנים, בתאריך כ"א ניסן תרצ"ה (24.4.35) בתל אביב.
בן לשמריהו ויעל, משפחה חלוצית שעל ברכיה חונך וגודל. למד בבית הספר היסודי "נס ציונה" בתל אביב. כנער הצטרף לבית הספר החקלאי "מקווה ישראל" ומשם עבר לאחר שנה לבית הספר המקצועי "שבח" בתל אביב.
עוד בגיל צעיר הצטרף רועי ז"ל לתנועת הנוער "התנועה המאוחדת", ובגיל 16 היה למדריך בתנועה. ביולי 1952, בהיותו בן 17 בלבד, התגייס לצה"ל כחייל לנח"ל, ויצא לקורס קצינים, אותו סיים בהצלחה.
רועי היה בין מייסדי קיבוץ נחל עוז בשנת 1951 (בתחילה נקרא המקום "נחלאים א'"). לאחר העלייה ליישוב, הוטל עליו תפקיד הביטחון והוא נתמנה למפקד האזור.
שנת 1956, ערב "מלחמת סיני", הייתה אחת השנים הסוערות ביותר שידעה מדינת ישראל מאז הקמתה; תקריות לאורך הגבולות וחדירת מסתננים ומחבלי "פדאיון" היו עניין כמעט שבשגרה. כך היה המצב גם בנחל עוז.
בל"ג בעומר, י"ח באייר, תשט"ז (29.4.1956) הגיעה הודעת תצפית כי מסתננים קוצרים בשדה ליד הגבול. רועי עלה על סוסתו ויצא למקום.
במהלך האירוע נפל רועי על משמרתו מיריות מארב של המסתננים. הרוצחים גררו את גופתו אל מעבר לגבול מצרים, התעללו בה והחזירוה למשקיפי האו"ם.
בן 21 היה במותו והניח אישה וילד בשם בועז.
הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין של נחל עוז. בין מספידיו היה הרמטכ"ל דאז, רב אלוף משה דיין ז"ל. דברי דיין היו נרגשים והותירו רושם עמוק בקרב אזרחי המדינה.
להלן מקצת מדברי ההספד:
"לא מהערבים אשר בעזה, כי מעצמנו נבקש את דמו של רועי.
איך עצמנו עינינו מלהסתכל נכוחה בגורלנו, מלראות את יעוד דורנו במלוא אכזריותו? הנשכח מאתנו כי קבוצת נערים זו, היושבת בנחל עוז, נושאת על כתפיה את שערי עזה הכבדים, שערים אשר מעברם מצטופפות מאות אלפי עיניים וידיים המתפללות לחולשתנו כי תבוא, בכדי שיוכלו לקרענו לגזרים – השכחנו זאת?
רועי רוטברג, הנער הבלונדיני הצנום, אשר הלך מתל אביב לבנות ביתו בשערי עזה, להיות חומה לנו. רועי – האור שבלבו עיוור את עיניו, ולא ראה את ברק המאכלת. הערגה לשלום החרישה את אזורנו, ולא שמע קול הרוצח האורב, כבדו שערי עזה מכתפיו ויכלו לו".
חיים חפר כתב ומרדכי זעירא ז"ל הלחין את השיר:
"מכאן ועד הגבול/ פחות מקילומטר/ והאוויר ממול אורב בחשיכה"
קיבוץ נחל עוז הוציא חוברת לזכרו, בשם "רועי".
בועז מתגורר כיום בקיבוץ נאות סמדר שבדרום.
תהא נשמתו של רועי רוטברג צרורה בצרור החיים, וזכרו יהא ברוך אתנו לעד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גודל ניתן להעלות image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other ניתן לשים קישור ליוטיוב Drop file here

 

Back to Top
דילוג לתוכן